Jod

W organizmie znajduje się 20-30mg jodu, w tym większość w tarczycy, a śladowe ilości także we krwi i tkankach. Jod jest składnikiem dwóch hormonów tarczycy, odpowiadających za wiele procesów przemiany materii: trójjodotyroniny i tyroksyny. Biorą one między innymi udział w syntezie białek, przyspieszają spalanie glukozy, pobudzają do działania wiele enzymów. Jod ma działanie odkażające. Dzienne zapotrzebowanie na jod wynosi 150µg dla dzieci i dorosłych. Za dawkę toksyczną uznaje się 1mg jodu dziennie.

Tarczyca potrzebuje jod do produkcji hormonów, a gdy go brakuje, powiększa się. Kiedyś wole wywołane niedoborami tarczycy było częstą dolegliwością. Dziś dotyczy głównie osób zamieszkujących rejony, szczególnie górskie, o niskiej zawartości jodu w wodzie. Jod występuje głównie w wodach mórz, oceanów, w organizmach żywych i w niewielkich ilościach w glebie. W przypadku wybuchu jądrowego powstaje chmura, której składnikiem jest jod. W przypadku niedoborów jodu w organizmie absorbowany jest jod radioaktywny z tej właśnie chmury. Może on powodować nowotwór.

Jod – zwiększone zapotrzebowanie

Zwiększone zapotrzebowanie na jod dotyczy głównie osób zamieszkujących rejony o niskiej zawartości jodu w wodzie. W warzywach z rodzaju Brassica (kapusta, rzepa, kalafior, brukselka) występują substancje, zwane czynnikami wolotwórczymi, które ograniczają przyswajanie jodu. Podobnie wygląda sprawa z podwyższonymi dawkami manganu i kobaltu.

Jod – skutki niedoborów i zbyt dużych dawek

Niedobory jodu powodują upośledzenie syntezy hormonu tarczycy, co skutkuje powstaniem charakterystycznego wola. Inne objawy to chroniczne zmęczenie, apatia, przyrost masy ciała, suchość skóry i nadwrażliwość na zimno. Nadmiar jodu jest dość dobrze tolerowany przez gruczoł tarczycy. Na początku mogą pojawić się objawy typowe dla niedoboru, bo nadmiar jodu może czasowo zablokować syntezę hormonów tarczycy. Może też zaostrzyć zmiany trądzikowe skóry i spowodować zapalenie ślinianek.

Jod – najlepsze źródła

Największe ilości jodu znajdziemy w owocach morza: rybach, małżach, ostrygach, krewetkach, homarach i wodorostach morskich. W naszych warunkach najlepszym źródłem jodu jest woda, sól jodowana, wątróbka, jaja, chleb razowy oraz mleko.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności