Kwas foliowy

Kwas foliowy ma szczególne znacznie dla kobiet chcących zajść w ciążę i będących w ciąży, ponieważ zapobiega rozszczepowi kręgosłupa u dziecka. W okresie płodowym reguluje rozwój komórek nerwowych i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Kwas foliowy bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek, usprawnia metabolizm białek i tłuszczy.

Kwas foliowy jest magazynowany w dość małej ilości, więc w przypadku niewłaściwej diety i problemów z wchłanianiem niedobór może pojawić się bardzo szybko. Nie można go stosować razem z fenytoiną, lekiem na padaczkę, ponieważ zmniejsza efekt jej działania. Zbyt duże ilości kwasu foliowego mogą prowadzić do niedoborów cynku. Osoby stosujące dietę wegetariańską powinny pamiętać, że kwas foliowy współpracuje z witaminą B12 i jeśli jej zabraknie to wchłanianie kwasu foliowego jest mocno ograniczone. Kwas foliowy jest bardzo nietrwały i wrażliwy na wysoką temperaturę, utlenianie i światło słoneczne. Warzywa po 10 minutach gotowania tracą do 84% zawartości kwasu foliowego (w przypadku kalafiora). Nawet przechowywanie warzyw w temperaturze pokojowej obniża jego zawartość.

Kwas foliowy – zwiększone zapotrzebowanie

Z badań wynika, że nawet 25% kobiet w ciąży ma poważny deficyt kwasu foliowego. Kwas foliowy przekazywany jest dziecku także podczas karmienia piersią. U kobiety pojawiają się niedobory, dlatego zaleca się suplementację. U kobiet stosujących doustną antykoncepcję, osób przyjmujących niektóre leki (sulfonamidy, aspirynę, biseptol) i zwiększone dawki witaminy C, może wystąpić niedobór kwasu foliowego. Wraz z wiekiem pogarsza się przyswajanie kwasu foliowego i może pojawić się potrzeba suplementacji.

Kwas foliowy– skutki niedoborów

Niedobory kwasu foliowego prowadzą do anemii hemolitycznej lub megaloblastycznej, które wynikają z patologii w budowie i funkcjonowaniu krwinek czerwonych. Nie należy jednak stosować podwyższonych dawek kwasu foliowego jako remedium na anemię, bo wprawdzie cofa jej objawy, ale w odróżnieniu od witaminy B12 nie zapobiega neurologicznym powikłaniom. Ponadto niedobory kwasu foliowego mogą prowadzić do biegunek, osłabienia, zapalenia języka, zmian w osobowości, nerwowości, depresji.

Kwas foliowy – najlepsze źródła

Najlepsze źródła kwasu foliowego to warzywa zielonolistne (kapusta, sałata, szpinak, natka pietruszki), drożdże piwne, wątróbka, żółtko jajka, ziarna zbóż, groch, fasola, soja i owoce cytrusowe.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności