Miedź

Miedź jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania hemoglobiny czerwonych ciałek krwi. Hemoglobina odpowiada za transport tlenu w obrębie organizmu. Odpowiada za syntezą kolagenu i elastyny, nadającym elastyczność ścięgnom i wiązadłom. Bierze udział w wytwarzaniu noradrenaliny, niezbędnej do prawidłowego działania układu nerwowego oraz melaniny odpowiedzialnej za stan włosów i skóry. Jest składnikiem enzymu dysmutazy i ceruloplazminy, które pełnią rolę ochronną w walce z toksycznością wolnych rodników.

Nadmiar miedzi jest szkodliwy, ale w przypadku typowej zachodniej diety należy bardziej obawiać się niedoborów. Ogólne zapotrzebowanie na miedź dla osób dorosłych wynosi 1,5-3mg. Bezpieczna dodatkowa dzienna dawka miedzi wynosi 1,2mg, a za toksyczne uznaje się dawki 250-300mg. Wiele badań wskazuje, że noszenie popularnych bransolet z miedzi hamuje rozwój reumatyzmu i degenerację stawów. Miedź wchłaniana jest przez skórę i w tej postaci jest aktywna biologicznie.

Miedź – zwiększone zapotrzebowanie

Badania przeprowadzone w USA wykazały, że tylko 25% populacji jest w pełni odżywionej miedzią. Obniżone przyswajanie miedzi dotyczy osób spożywających duże ilości fruktozy i sacharozy. Przyswajalność miedzi obniżają wysokie wartości witaminy C, cynku i fitynianów. Na niedobory miedzi cierpią osoby karmione pozajelitowo (kroplówką).

Miedź– skutki niedoborów i zbyt dużych dawek

Niski poziom miedzi, podobnie jak żelaza, może prowadzić do anemii. Prowadzi do zwiększonego poziomu cholesterolu, zwłaszcza szkodliwej frakcji LDL. Niedobory miedzi prowadzą do zmniejszonego stężenia noradrenaliny i dopaminy, zakłócając funkcjonowanie układu nerwowego. Do skutków ubocznych przyjmowania zbyt dużych dawek miedzi należą: silne zmęczenie, irytacja, bóle mięśniowe i bóle głowy. Nadmiar miedzi obserwowany jest u osób chorych na nowotwory i schizofrenię. W przypadku nowotworów przypuszcza się, że nadmiar miedzi ogranicza działanie selenu, który znany jest z działania przeciwnowotworowego.

Miedź – najlepsze źródła

Najlepsze źródła miedzi to wątroba, skorupiaki i mięczaki, orzechy, mięso, ziarno zbożowe z otrębami, suszone owoce, wodna pitna w rejonach gdzie jest miękka. Dobrym źródłem miedzi jest żeń-szeń.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności