Witamina A

Witamina A występuje w dwóch postaciach. Retinol to właściwa postać witaminy – znajduje się w produktach zwierzęcych. Beta-karoten występuje w produktach roślinnych i jest prowitaminą. W jelitach beta-karoten zostaje rozszczepiony przez enzymy na dwie cząsteczki retinolu. Witamina A odpowiada za wykształcenie i utrzymanie we właściwym stanie: skóry właściwej, naskórka, nabłonka błon śluzowych i spojówek. Odpowiada między innymi za regenerację siatkówki, rogówki i gałki ocznej. Wspomaga mechanizm adaptacji wzroku do słabych warunków oświetleniowych.

Witamina A wpływa na syntezę białek i odgrywa ważną rolę w powstawaniu hormonów. Odpowiada za rozwój tkanek i jest niezbędna do rozwoju płodu. Witamina A obniża cholesterol, neutralizuje szkodliwe efekty działania wolnych rodników tlenowych. Do suplementacji witaminy A należy podchodzić ostrożnie, ponieważ w dużych dawkach jest ona toksyczna. Dawka, która może być potrzebna do uzupełnienia diety może wynosić 400-450µg. Dawki nie powinny przekraczać 7500µg dziennie dla kobiet i 9000µg dla mężczyzn.

Witamina A – zwiększone zapotrzebowanie

Według powszechnej opinii w wątrobie prawidłowo odżywiającej się osoby znajdują wystarczające zapasy witaminy A. Istnieją jednak grupy, które mogą wymagać dodatkowej suplementacji. Dotyczy to osób stosujących dietę wykluczającą produkty bogate w witaminę A. Uzupełnienia potrzebują również przewlekle chorzy na wyniszczające choroby, nadczynność i niedoczynność tarczycy, i osoby stosujące leki na obniżenie cholesterolu. Więcej witaminy A potrzebujemy w okresach długotrwałego stresu, przebywając w zanieczyszczonym środowisku i podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Witamina A – skutki niedoborów

Niedobory witaminy A objawiają się różnymi schorzeniami oczu. Najlepiej poznaną dolegliwością jest kurza ślepota, czyli pogorszenie widzenia o zmroku. Podczas drugiej wojny światowej rząd brytyjski zalecał spożywanie marchwi, żeby ludzie lepiej widzieli podczas zaciemnienia. Deficyt witaminy A objawia się również zmęczeniem, depresją i nerwobólami. Pogarsza się stan skóry, a wskutek nieprawidłowego funkcjonowania nabłonka mogą wystąpić stany zapalne dróg oddechowych.

Witamina A – najlepsze źródła

Największe ilości witaminy A znajdziemy w tranach rybnych, jajach, tłustym mleku, maśle i wątrobach zwierzęcych. Witamina A nie występuje powszechnie w pożywieniu, ale jest bardzo trwała. Beta karoten znajduje się głównie w zielonych częściach roślin (szpinak, brukselka), warzywach i owocach o pomarańczowym zabarwieniu oraz rzodkiewce, cebuli i czosnku.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności