Witamina B1

Witamina B została odkryta w 1911 roku przez Kazimierza Funka jako lekarstwo na chorobę beri-beri i nazwana przez niego witaminą. Samą tiaminę wyodrębniona dwadzieścia pięć lat później i nazwano witaminą B1. Tiamina odgrywa zasadniczą rolę w metabolizmie, czyli uwalnianiu energii z węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów. Ma to zasadnicze znaczenie dla układu nerwowego, który czerpie energię z węglowodanów. 
Witamina B1 chroni przed szkodliwym działaniem ołowiu. Zapotrzebowanie na tiaminę to od 1mg dziennie w wypadku dzieci do 2.4mg w wypadku kobiet karmiących. Witamina B1 jest bezpieczna dla zdrowia i dopiero 3g dziennie mogą wywołać niekorzystne skutki. Jest wydalana z moczem. 

Witamina B1 jest łatwo rozpuszczalna w wodzie i gotując warzywa możemy stracić do 50% jej zawartości. Gotując ziemniaki w skórce można ograniczyć straty do 10%. Pieczenie i smażenie niszczy witaminę B1. Świńskie mięso jest bardzo bogate w tiaminę, ale kiełbasa, ze względu na wysoką temperaturę obróbki i zastosowanie konserwantów, już nie. Dodatek sody i proszku do pieczenia również niszczy witaminę B1. Pokarmy należy gotować w małej ilości wody i to możliwie jak najkrócej.

Witamina B1 – zwiększone zapotrzebowanie
Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B1 dotyczy nałogowych alkoholików, osób pijących duże ilości herbaty i kawy oraz stosujących szkodliwe diety. Zapotrzebowanie wzrasta podczas rekonwalescencji, ciąży, karmienia piersią i u osób dializowanych.
 
Witamina B1 – skutki niedoborów
Niedobór witaminy B1 zakłóca spalanie glukozy i prowadzi do nagromadzenia w organizmie kwasu pirogronowego, który uszkadza komórki nerwowe. Powoduje to zmęczenie, brak apetytu, apatię, obwodową neuropatię, nudności i inne dolegliwości ze strony układu trawiennego. To pierwsze objawy choroby beri-beri. Pojawia się uczuciem drętwienia i sztywnienia nóg, aż do problemów z chodzeniem i niedowładu. Choroba beri-beri bardzo rzadko występuje w krajach, gdzie opisano ją po raz pierwszy (Japonia, Indonezja, Malezja). Wciąż jednak występuje u nałogowych alkoholików na całym świecie. 

Witamina B1 – najlepsze źródła
Najlepsze źródła witaminy B1 to ziarna, gruboziarniste wyroby zbożowe, ryż, makaron, nerki, wątroba, wieprzowina, marchew, groszek zielony, groch, fasola, soja.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności