Witamina B12

Witamina B12 to najmłodsza ze znanych nam witamin. Została odkryta w 1934 roku przez dwóch naukowców: Minota i Murhy'ego. Stosowano ją jako lekarstwo na niedokrwistość złośliwą, chorobę do tej pory nieuleczalną. Znajduje się prawie wyłącznie w pokarmach pochodzenia mięsnego.

Jesteśmy w stanie przyswoić około 1mg witaminy B12 ze spożywanych pokarmów, ale posiadamy jej około 1000mg zmagazynowanej w wątrobie. W przypadku dobrze odżywionej osoby zapas witaminy B12 wystarcza nawet na cztery lata. W związku z tym nawet osoby nie jedzące pokarmów zwierzęcych dość długo nie odczuwają skutków niedoboru. Zalecana dawka dzienna to około 4µg dla osoby dorosłej. Jedna porcja wątroby to dziesięć dawek tej witaminy. Dzienne zapotrzebowanie pokryjemy pijąc szklankę mleka i jedząc trzy plastry sera edamskiego. Witamina B12 odgrywa ważną rolę w budowaniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Wspomaga funkcjonowanie całego ośrodkowego układu nerwowego i odpowiada za osiągnięcie prawidłowego wzrostu. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek. Uczestniczy w syntezie kwasów nukleinowych (nośniki cech dziedzicznych) w komórkach. Wspomaga wydzielanie mleka u matek.

Witamina B12 – zwiększone zapotrzebowanie

Niedobory dotyczą przede wszystkim u osób chorych na wszelkie postacie anemii. Suplementacji wymagają osoby nie jedzące mięsa i potraw mlecznych, osoby cierpiące na choroby upośledzające przyswajanie tej witaminy (choroba Crohna, cukrzyca, stwardnienie rozsiane), osoby po operacjach żołądka i jelit. Stosowana jest w stanach wyczerpania fizycznego i psychicznego. Niektóre leki zakłócają przyswajanie witaminy B12. Są to środki antykoncepcyjne, niektóre leki przeciwwrzodowe i obniżające poziom cholesterolu.1

Witamina B12 – skutki niedoborów i nadmiaru

Niedobory witaminy B12 objawiają się osłabieniem, utratą masy, zmęczeniem, brakiem tchu, apatią, zakłóceniem pamięci, rozkojarzeniem. Najczęstszym skutkiem przewlekłego niedoboru witaminy B12 jest niedokrwistość. Witamina B12 uważana jest za mało toksyczną. Nadmiar witaminy B12 wydalany jest z kałem.

Witamina B12 – najlepsze źródła

Najlepszym źródłem witaminy B12 jest mięso i produkty mięsne, szczególnie wątroba i nerki. Dobrym źródłem witaminy B12 jest również mleko, produkty mleczne i jaja. Witamina B12 jest bardzo trwała. Nie rozkłada się latami mimo konserwowania i przechowywania w puszkach.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności