Witamina B2

Witamina B2 to w zasadzie kompleks kilku substancji, ale dominującą rolę odgrywa ryboflawina. Odkrywcy ryboflawiny (O. H. Wartburg i H. A. Christian) ustalili, że odgrywa ona istotną rolę w procesie utleniania i oddychania. Witamina B2 wspiera produkcję przeciwciał i chroni przed uszkodzeniami wolnorodnikowymi. Pomaga organizmowi przetwarzać węglowodany i białka. Pomaga w przyswajaniu żelaza, podobnie jak witamina B6 i kwas foliowy. Wspiera przyswajanie żelaza i wraz z kwasem foliowym uczestniczy w tworzeniu krwinek czerwonych.

Ryboflawina nie jest magazynowana w organizmie, ale badania wskazują, że rozsądnie odżywiający się ludzie regularnie wydalają jej nadmiar. Suplementacja w przypadku ryboflawiny jest dyskusyjna, bo witamina B6 jest bardzo rozpowszechniona w pożywieniu. Ryboflawina rozpada się pod wpływem promieni słonecznych, w środowisku kwaśnym, zasadowym oraz w obecności czynników utleniających. Wysoka temperatura podczas gotowania nie szkodzi witaminie B2, ale jest ona wrażliwa na wypłukiwanie. Duże straty przynosi długie płukanie produktów, gotowanie bez przykrycia i wylewanie wywarów.

Witamina B2 – zwiększone zapotrzebowanie

Długotrwały stres jest czynnikiem wpływającym na zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2. Suplementację powinni rozważyć sportowcy, zwłaszcza dyscyplin siłowych. Stosowanie doustnej antykoncepcji jest również wskazaniem do dodatkowego podawania witaminy B2. Do grupy potrzebującej suplementacji należą osoby unikające nabiału i innych źródeł ryboflawiny, pacjenci poddawani dializowaniu, kobiety ciężarne cierpiące na nadczynność tarczycy, a także pacjenci biorący ropromazynę, imipraminę, amitryptylinę i pochodne tych leków.

Witamina B2 – skutki niedoborów

Skutki niedoborów są trudne do zinterpretowania, bo są wspólne dla różnych dolegliwości. Mogą to być zajady, zapalenie języka i warg, łuszcząca się skóra (szczególnie na płatkach nosa) będąca wynikiem zapalenia skóry. Na skutek obniżenie przewodnictwa nerwowego możliwe są zaburzenia ze strony układu nerwowego – zawroty głowy, drżenie, bezsenność. Obniżona przyswajalność tłuszczów może też skutkować zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi.

Witamina B2 – najlepsze źródła

Najlepsze źródła witaminy B2 to wątroba, nerki, mleko, jogurt, ser żółty, jaja, kiełki pszenne i pełne ziarna zbóż.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności