Witamina B6

Witamina B6 to w rzeczywistości kilka składników, z których najbardziej znana jest pirydoksyna. Pirydoksyna jest syntetyzowana przez bakterie przewodu pokarmowego człowieka, ale organizm ludzki i organizmy zwierzęce nie są zdolne do syntetyzowania tej witaminy. Witamina B6 jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w metabolizmie aminokwasów, tłuszczów, hormonów sterydowych oraz syntezie hemoglobiny. Ma zasadnicze znaczenie w utrzymaniu zdrowej skóry. Działa wspomagająco na układ nerwowy: zmniejsza drżenie kończyn i nadmierne napięcie mięśniowe. Do niedawna witamina B6 była nadużywana w likwidowaniu w przypadkach napięcia przedmiesiączkowego.

Witamina B6 jest mało odporna na mrożenie. W przypadku gotowania duże ilości witaminy wylewamy wraz z wodą. Witaminie B6 szkodzi również światło słoneczne. Mleko wystawione w przeźroczystych butelkach na działanie słońca traci 50% witaminy B6. Z uwagi na swoje zdolności do spalania tłuszczu witamina B6 jest popularnym dodatkiem do diet odchudzających. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 dla osoby dorosłej to 2,5–30mg.

Witamina B6 – zwiększone zapotrzebowanie

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B6 dotyczy kobiet w okresie wzmożonej produkcji hormonów płciowych (estrogenu), czyli w ciąży, w drugiej połowie cyklu miesiączkowego oraz w przypadku stosowania środków antykoncepcyjnych. Tradycyjnie zwiększone zapotrzebowanie dotyczy osób starszych i chorych przyjmujących leki ograniczające wchłanianie witaminy B6.

Witamina B6 – skutki niedoborów i nadmiaru

Objawy niedoboru witaminy B6 są trudne do rozpoznania, bo są podobne do objawów typowych dla innych witamin. Początkowe objawy to alergia pokarmowa, stany depresyjne, osłabienie, nudności. Może pojawić się anemia, zapalenia skóry (zajady wokół ust, zapalenie ust i języka) i objawy ze strony układu nerwowego: kurcze mięśni kończyn, drgawki. Za duże dawki witaminy B6 powodują takie objawy neurologiczne jak zaburzenia czucia. Dawki dzienne rzędu 2-7g prowadzą do uszkodzenia nerwów. W przypadku choroby Parkinsona nadmiar witaminy B6 może hamować działanie podawanej w przypadku tej choroby lewodopy.

Witamina B6 – najlepsze źródła

Najlepszym źródłem witaminy B6 są wątroba, nerki, sardynki, mięso, jaja, ryby, mleko, wyroby pełnoziarniste, warzywa strączkowe, ziemniaki. Bogate w witaminę B6 są również owoce (szczególnie banany), orzechy i nasiona słonecznika.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności