Witamina PP (B3, niacyna)

Witamina PP (B3, niacyna) składa się z dwóch związków: kwasu nikotynowego i nikotynamidu. Witamina syntetyzowana jest w jelitach człowieka, ale pod warunkiem obecności innych witamin z grupy B i aminokwasu – tryptofanu. Już w 1914 roku Kazimierz Flunk łączył występowanie pelagry z niedoborem jednej z witamin. Pelagra występowała w społecznościach żywiących się prawie wyłącznie kukurydzą. Problem dotyczył Azji i południowej części Stanów Zjednoczonych. Dopiero w latach trzydziestych XX w. odkryto strukturę i funkcję witaminy PP.

Witamina PP łatwo wchłania się z przewodu pokarmowego i wydalana jest z moczem. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów i cukrów. Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. W dużych dawkach stosowana jest wspomagająco w leczeniu chorób wieńcowych. Witamina PP (B3) wspomaga enzymy biorące udział w procesach oddychania tkankowego. Obniża ciśnienie krwi, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia perystaltykę jelit. Jest niezbędna do utrzymania właściwego stanu skóry, wspiera pracę mięśni i funkcjonowanie układu nerwowego. Zrównoważona suplementacja dla osób z niedoborami witaminy PP powinna mieścić się w granicy 10-15mg na dobę. Niacyna jest bardzo odporna na wszelkie sposoby przetwarzania.

Witamina PP (B3) – zwiększone zapotrzebowanie Suplementacja witaminą PP wskazana jest w przypadku sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie. Ludzie poddani długotrwałemu stresowi, chorzy na cukrzycę, cierpiący na podwyższony poziom cholesterolu, chorujący na nadczynność tarczycy i inne choroby wyniszczające organizm wymagają zwiększonej podaży witaminy PP (B3).

Witamina PP (B3) – skutki niedoborów Pierwsze objawy niedoboru witaminy PP (B3) to wrażliwość skóry na promienie słoneczne, bóle głowy i zmęczenie. Długotrwały niedobór niacyny prowadzi do pelagry. Chorobę charakteryzują trzy główne objawy: zapalenie skóry, biegunka i otępienie. Dochodzi do zaburzeń pracy wątroby i systemu nerwowego. W krajach cywilizowanych dotyka nałogowych alkoholików, chorych na marskość wątroby i osób cierpiących na ostre biegunki.

Witamina PP (B3) – najlepsze źródła Najlepsze źródła witaminy PP to: wątroba, nerki, mięso, ryby, drożdże piwne, orzeszki ziemne, wyroby z pełnoziarnistej mąki pszennej, nasiona roślin strączkowych, cielęcina, indyk. Spośród owoców warto wymienić awokado, figi, daktyle i śliwki.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności