Żelazo

Pierwsze opisy anemii żelazowej pojawiły się już w Starożytnym Egipcie, choć nie znano jeszcze przyczyn tego schorzenia. Dopiero Thomas Sydenham w XVII w. polecił stosowanie żelaza jako lekarstwa na anemię. Żelazo jest głównym składnikiem czerwonych krwinek. Przeciętnie w organizmie magazynowany jest w ilości 4,5 grama, to mniej więcej tyle ile waży spory gwóźdź. Żelazo jest przyswajane w stopniu zależnym od aktualnego zapotrzebowania organizmu. Zwykle jest to 6-10%, ale w przypadku niedokrwistości może dojść do 60%. Herbata i kawa hamują przyswajalność żelaza, a witamina C ją poprawia.

Żelazo odgrywa ważną rolę w przenoszeniu tlenu. Poprawia syntezę karnityny niezbędnej w procesie spalania tłuszczów. Wspomaga syntezę kolagenu i elastyny poprawiając w ten sposób stan tkanki łącznej. Poprawia odporność immunologiczną i ogólną wydolność organizmu. Dzienne zapotrzebowanie na żelazo waha się w granicach od 17 mg w przypadku mężczyzn, do 26 mg w przypadku karmiących kobiet.

Żelazo – zwiększone zapotrzebowanie

Na niedobory żelaza szczególnie narażone są kobiety w wieku reprodukcyjnym i dzieci po odstawieniu od piersi. Duże zapotrzebowanie dotyczy również nastolatków w okresie wzrostu, osób stosujących dietę niskokaloryczną i wegetarian.

Żelazo – skutki niedoborów

Niedobory żelaza skutkują niskim poziomem hemoglobiny w krwinkach czerwonych co zaburza transport tlenu do wszystkich tkanek i narządów. Skutkuje to osłabieniem mięśni, układu immunologicznego i ogólnym rozbiciem. W przypadku osób dorosłych mamy do czynienia ze zmniejszoną wydajnością w pracy i pogorszeniem wydolności fizycznej. W przypadku dzieci dochodzą problemy z nauką. Dzieci z niedoborem żelaza maja mniejszą motywację do nauki, są niegrzeczne i posiadają niski współczynnik IQ. Niedobory żelaza wpływają negatywnie na stan włosów.

Żelazo – najlepsze źródła

Najlepszy źródłem żelaza są produkty mięsne, drobiowe i rybne. Najwięcej jest go w wątrobie zwierzęcej. W tej postaci (żelazo hemowe) jest najlepiej przyswajane. Żelazo hemowe zawarte w produktach zwierzęcych poprawia przyswajanie żelaza z innych źródeł, czyli z jajek, szpinaku, roślinach zielonych, śliwkach innych suszonych owocach.

Może Ci się również spodoba

Strona używa plików cookies! Korzystając ze strony akceptujesz naszą politykę prywatności Polityka prywatności